Kan være en svær fætter at lege med. Meget afhænger af musikeren og instrumentet. Min foretrukne mic-teknik er en blød og varm condensator eller rør-mic foran bassen blandet med en mic, som jeg sætter fast i stolen med skumgummi. Ikke så stramt, at det dræber bas-lyden, men micen skal jo helst blive der. Et lille stykke gaffa til at holde kablet på plads, så det ikke klaprer mod kassen, når musikeren bevæger sig. Mikrofonen foran bassen kan placeres ud for stolen eller lidt lavere, eller ud for højrehånd, for at fremhæve finger-lyden.

Hvis der er et line-udtag, kan det bruges til at blande med, hvis der er mange instrumenter; trommer, guitarer, piano, blæs o.l. Linen lyder normalt ikke godt alene, men kan give noget fasthed, som er brugbart i kampens hede.  Hvis der ikke er mange instrumenter, undgår jeg at bruge line.

Den tjekkede kontra-bassist spiller så meget som muligt på den samme streng. Det gir mest ens lyd. En kontrabas er naturligt mere uens i lyden på de forskellige strenge end en el-bas.

Overhøringen fra de andre instrumenter er ofte grusom. Hvis det er muligt, stiller jeg musikeren og kontrabassen i sit eget rum adskilt fra andre lyde. Anbefalede effekter: ingen, skru op – mislyde dæmpes i computeren.