Jeg bruger forskellige metoder, når jeg comprimerer. To Comps efter hinanden. Den første er en hård og hurtig limiter til at beskytte den næste, som bare er en flink, men kraftig comp.

Paralel kompression. Brugbar på både enkelt-kanaler, grupper og summen. Som gruppe sender jeg fx. trommerne (eller kor-mix) til aux 11 og 12. På retur kanal 11 og 12 har jeg en flink compressor. Ved siden af har jeg (fra samme inputs) retur- kanaler med vold-compressor på. Balancen mellem de flinke kanaler og de vold-comprimerede kanaler bestemmer, hvor meget comp der er.

Denne metode skruer op for de stille lyde, men lader den øvre dynamik være i fred pga. den flinke kanal. Jeg har brugt den i mange år både analogt og digitalt. Efektivt, men diskret. Pas på latency, så der ikke opstår digital phasing. Det kan vi ikke lide.

Comp chain. Jeg sender til fire-fem aux-kanaler. Tre er eqet som hi-mid-low, den sidste er neutral eqet. Alle er hårdt compet. Nogen gange er der også en mildt compet kanal. God til alt: Lead-voc, kor gruppen, sn, bd, bas, alt der er lidt dødt i lyden. Pas på latensy (brug samme plugs på alle kanalerne). Pas på ikke at overdrive. Eqsne skal trimmes efter, hvad du bruger dem på. Brug også hicut-lowcut.

Generelt bruger jeg medium til langsom attac afhængig af, hvad jeg sender igennem. Hurtig release. Ratio afhænger af, hvad jeg sender igennem, og hvor dynamisk det er. På mine gamle dage (eller i den digitale verden) bruger jeg lidt hurtigere attack og lidt langsommere release.

Jeg comprimerer mildt, når jeg optager vokaler, ellers inviterer man sangeren til at sjuske. I mixen comprimerer jeg så noget mere.