Stryger / Blæsere

Traditionelt bestå strygere af 4 roller. 1.violin, 2.violin, bratch og cello. De skal lyde så naturligt som muligt. Jeg bruger nær-mikrofoner 1-1.5 meter fra strygeren og blander med afstandsmikrofoner 2-3 meter væk. Alle condensatorer eller rør. De nære mikrofoner lyder normalt bedst, når der spilles hurtigt. Afstands-mikrofonerne plejer af vinde ved lange toner. Men det er både-og-, ikke enten-eller.

Tricket er at have de skarpeste mikrofoner på de blødeste lyde. Altså skarpe mics på celloerne, og bløde mics på 1. violinen. Jeg har optaget store besætninger (24 musikere) en del gange. Så er der en formel, der giver en god ballance mellem stemmerne. Syv 1.violiner, seks 2. violiner, fem bratcher, fire celloer og to kontrabasser (de spiller det samme som celloerne, men en oktav dybere).

Ingen eq eller compression i optagelsen.  Mild eq og comp i mix. Og sikkert godt med rumklang.

Angående doblinger. Det er min erfaring at strygere (især kvartet) lyder ringe, hvis man dobler dem for at få større lyd. Den eneste måde, jeg har haft held med, er at lade dem spille unisont på 1. stemmen, så 2. stemmen osv. De kan ikke spille i samme oktav, men det er den eneste måde, jeg kender (bortset fra midi, men det er en helt anden snak).

En strygekvartet stiller store krav til, at de stemmer instrumenterne ordentligt og er gode til at spille. Det er ofte sådan, at bratschen har det sværeste job i forhold til at stemme. 1. og 2. violin lægger sig nemt op ad hinanden. Celloen er meget større, så det er nemmere at sætte fingrene præcist, og ofte spiller den andre figurer end de tre andre, men så er der den stakkels bratsch, som skal få det hele til at smelte sammen.

Tonalt er der stor afstand mellem 1.2. violinerne og celloen so det er svært at høre om de stemmer sammen, men bratschen har ofte en stemme midt imellem, og den er svær at få til at stemme ordentligt.

 

BLÆSERE

Mikrofon-teknikken fra strygerne gælder også på blæsere. Altså bløde mics på trompeterne og skarpe mics på saxerne.

Der findes et lille tarveligt trick når man indspiller blæsere. De stemmer højere, når de blir varme af den luft, der kommer fra musikeren. Så efter 1/2 times tid spørger man forsigtigt "stemmer I ikke lidt højt ? Så tror de, at man har skarpe ører, og stemmer sikkert godt resten af dagen!

Til solo-saxofon bruger jeg ofte to mikrofoner. En (blød rør- eller consendator) foran klapperne og en ind i schalstykket (tragten). Den første lyder luftigt og dejligt, den i schalstykket lyder træls og nasal, men kan bruges til at blande med, især hvis der er mange instrumenter. Hvis der kun er en god mic, er det den ved klapperne, der vinder.
 

Printvenlig version (pdf)

                                                                                                                                                                                                                           

<< El piano                                                                                                                                                                                            Vocal >>