Rumklang

Teori:

Rumklang bruges af hjernen til at fortælle os hvor vi selv eller andre objekter befinder sig. Det handler meget om tidlige refleksioner. Hjernen analyserer disse parametre ubevidst for at fortælle os, hvor vi befinder os.

Forestil dig du står foran mig i en mellemstor svømmehal. Du giver et klap i hænderne. Det første, der sker, er selvfølgelig, at jeg hører den direkte lyd. Det næste er, at jeg hører lyden, der bliver kastet ned i gulvet og op til mine ører. Early reflection. Det næste er lyd, der bliver kastet op i loftet og ud til side-væggene, og kommer tilbage som klang. Tail (eller hale om du vil). Tiden (lyd bevæger sig relativt langsomt, 330m i sekundet) inden halen fortæller hjernen, hvor stort rummet er, og hvordan overfladerne er. Der er parametre (diffusion), der afslører om væggene er jævne eller ej, om der er sten eller træ på væggene osv.

I gamle dage (før 1975) var rumklang på optagelser enten pladeklang, fjederklang eller akustisk klang. Ekko var også i brug. Pladeklang er en blikplade (ca. 1.5 x 2.5 m), der vibrerer. Fjederklang er en lang fjeder, som vibrerer. Akustisk klang er et special-designet lokale, hvor man sender lyd ud gennem højtalere og samler den op gennem mikrofoner (se Abbey Road hjemmesiden). Ekko var bånd-forsinkelse dengang, nu overhalet af digital delays. Men ikke bedre.

Når man bruger samme klang på instrumenterne, tror hjernen, at de står ved siden af hinanden. Klister. Omvendt, hvis man bruger forskellige klange på instrumenterne, spreder det lyden. I praksis er det begge metoder, der vinder. Jo flere instrumenter der er, jo mere spreder man.

Room fortæller hjernen, at der er et lille lokale til stede. Mere intimt.

Delay fortæller, at der er en bagvæg som giver refleksioner. God til vokaler. En god måde at trimme delay-tiden på er at slukke for det direkte signal og så trimme delay-tiden, til det swinger. Husk at tænde for det direkte signal igen. Benzon ekko-maskinen var før bånd! En metal-skive magnetiseres og laver ekkoet. Det støjer og forvrænger helt vildt, men har masser af sjæl.

STEREO DELAY:
Et delay, hvor venstre og højre side er lidt forskellige for at give bredde. Gode delay-tider er fx. 8/12 msek, 30/40 msek, 80/100 msek, 200/250 msek. Jeg plejer at rulle top af (hicut/lowpass), ca. 2-4 kHz, og give lidt modulation.

TEKNIK:
De parametre du støder mest på, og som gør en forskel, er: Rev time, predelalay, high rolloff. Rev time siger sig selv, Predelay er mere hemmelig. Forestil dig scenen fra svømmehallen: Hvis lydkilden er i bagenden af rummet, ankommer de direkte lyde næsten samtidigt med early refektions og halen. Hvis kilden er tæt på dig, er der tid mellem den direkte lyd og halen (predelay).

En god metode, hvis man vil have stor lyd, er at blande klangen(predelay 80-120 msek) med et delay(200-400 msek afhængig af sangens tempo) med klang på. Det giver størrelse, men tager mindre plads i lyden end en meget lang klang.

I gamle dage, da vi kun havde en eller to rumklange at gøre godt med, brugte jeg altid to ekkosends fra pulten til at sende til en rumklang. En der gik uforsinket til rumklangen, og en som jeg forsinkede med en båndmaskine, før den gik til rumklangen. Den uforsinkede version gør, at lyden er i baggrunden, den forsinkede version får lyden til at være mere nærværende/stå i forgrunden. Ved at blande mellem de to sends kunne jeg "flytte" lyden frem og baglæns i billedet. I mine unge dage pannede jeg altid klangen helt til højre og venstre, men i de senere år har jeg ofte samlet klangen eller pannet det til en side.

Non-lin eller gatet rum. En unaturlig klang, da den ikke klinger ud som en naturlig klang gør, men er konstant, indtil den stopper brat. Blev brugt intenst på trommer i 80'erne. Den giver en masse lyd og energi, men tager ikke megen plads i lyden. AMS RMS var den bedste til det job. Der er nok ikke mange tilbage, der virker, da det er svært at skaffe reservedele til den.

Delay og ekko. Delay, altså et enkelt slap ca 80-130 msek er i familie med non-lin klang. Dvs det gir megen lyd uden at tage for meget plads i mixet. (ref John Lennon, Elvis og mange andre).

Roland lavede en serie der hedder Space Echo. Der var også Echoplex, som også var fremragende. Husk at slukke for båndekkoet når det ikke er i brug, ellers bliver maskinen og båndet slidt op før tid.

Båndekkoet lægger sig som en skygge bag vocalen/instrumentet, Hvor digital-delayet blander sig/forstyrrer på en helt anden måde. Man kan comprimere ekko. Så fremhæver man fx. ekko to og tre, men ikke de næste. Mere lyd, men bedre plads i mixet.

Benzon ekko-maskinen var før bånd! En metal-skive magnetiseres og laver ekkoet. Det støjer og forvrænger helt vildt, men har masser af sjæl.

På bløde synt-strygere eller flyde-keyboads (kaldet Pad (engelsk) eller Måtte (svensk) bruger jeg ofte "ping pong" ekko, altså et ekko hvor ekkoerne skifter mellem højre og venstre, men der er ikke noget i midten. Det giver samme størrelse som stor rumklang, men tager mindre plads.

 

Printvenlig version (pdf)

                                                                                                                                                                                                                          

<< Compression 2                                                                                                                                                                           Equaliser >>