Elektrisk guitar

Jeg har brugt mange forskellige mikrofon-teknikker i årenes løb; her er nogle af dem:

Den mest skrabede version, der virker, er når man har EN mikrofon og intet stativ. Så hænger man mikrofonen ned foran kabinettet fastgjort til håndtaget eller i klemme under kabinettet.

Næsten altid med guitaristen i kontrolrummer. Det giver mening, at musiker og teknikker hører det samme. Hav altid en stemmemaskine sat op, så der kan stemmes løbende undervejs.

Jeg begyndte tidligt at bruge mange mikrofoner, når jeg indspillede el-gtr. Den tidlige version var en dynamisk Shure mikrofon (Sm 56-57-58. Senheiser 441 er også god, lidt spidsere end Sure og Elctrovoice.) Jeg blandede lyden med en Neuman mic ca. en meter fra kabinettet for at give varme til lyden. Afstands-micen skulle flyttes frem og tilbage for at give bedst mulig varme. Undertiden med flere mikrofoner længere væk for at få ambience/størrelse. En mikrofon bag kabinettet giver mere bund, men den kan være svær at styre. Husk at vende fasen!

Senere når jeg optog i mindre lokaler, begyndte jeg at bruge en ny teknik. Fire mikrofonen på hver sin højtaler. Helt tæt på. (Marshal-type kabinet m. fire højtalere). Jeg opdagede, at der kunne være betydelige forskelle på lyden fra de forskellige højtalere, formodentlig fordi nogle var blevet skiftede, og nogle var originale. Altid alle kanaler samlet på et spor.

Man kan også blande et direkte (line) signal ind i festen. Hvis man gir linen godt med diskant,  giver den et dejligt "vådt" element til lyden. Jeg har altid brugt rigeligt med compression på el-guitarer, men meget sjældent eq (bortset fra linen). Der er så mange muligheder på guitaren, forstærkeren og musikeren, at jeg foretrækker at "kilden" er ren.

Jeg hare med stort held ofte haft forstærkeren i kontrolrummet og en lang højtalerledning til kabinettet som stod i indspilningsrummet. Jeg fik vores elektronik-fyr til at lave en box som splittede signalet fra guitaren op i fire, så flere amps kunne spille samtidig uden at påvirke hinanden. Rekorden var tre amps  og en line, alt i kontrolrummet. En Marshal Aniversery, en Ac30 og en Fender Twin-reverb alle med externe kabinetter.

En af de mest vellykkede gtr-lyde, jeg har optaget, var med kun en mic (Akg 414). Kabinettet grundigt afskærmet med skumgummi. Alle roller doblet otte gange. Når man multi-dobler på den måde, bliver "fejl" i lyden meget tydelige, så vi valgte altså en meget tør lyd.

Der skal stemmes ofte, helst efter hver gennemspilning. Og nye strenge pynter. Det tager cirka en time før nye strenge har "sat sig".

Der er utallige måder at spille på en guitar. Spiller man med et hårdt plekter tæt ved stolen får man en skarpere lyd, spiller man med fingrene midt på strengene lyder det meget blødere. Og så er der alle mellemstationerne.

Som effekt kan man stille attack-tiden "for langsom", så slipper der lidt lyd igennem, inden compen tager fat. Det giver et lille knald, som fremhæver starten af lyden. Hvis man yderligere sætter release-tiden langsom, vil compen dæmpe efterklangen , så der kun blir en kort klik-lyd tilbage. En limiter efter compen kan tage sig af dynamikken. Ellers medium attack og kort release

Der findes mange alternative måder at stemme en guitar på udover den traditionelle (E-A-D-G-H-E) Den mest brugte er nok at stemme den dybe E-streng to halve toner ned til D. Det gir mulighed for at spillle power-akkorder med EN finger, altså D-A-D og resten af strengene mutede . Nummer to er den der hedder åben G. Den dybe E-streng og de to høje (B og E) stemmes to halve toner ned, så man får en G-dur akord uden at sætte fingre på gribebrættet. Der er adskillige andre anvendelige stemninger. De får visse akorder til at stemme bedre.

Anbefalede effekter: ingen, alle

Pedaler  og el-guitar hænger sammen. Ikke mindst distortion. Selv om distortion også er godt, når man bare skruer op for forstærkeren. Det lyder bedst, hvis man kun har de pedaler, der er i brug i kæden. Pedaler sluger lidt af lyden, så pedaler der er bypasset ødelægger lidt af klarheden uden at give noget tilbage. Væk med dem. Der laves pedal-systemer hvor kun de aktive pedaler er med i kæden. De lyder ofte godt.

De mest brugbare pedaler er efter min mening forvrænger (distortion), wah-wah, auto wah, delay, phaser, og flanger, chorus, mutron, og compressor (pedal-comps lyder ofte væsentlig mere brutalt end studie-comps, og det kan have sin charme). E-bow, Voice-box, vibrato, pitch shifter, rumklang (helst fjedder)

Et lille krydderi kan være en akustisk mikrofon foran guitaren som fanger plekter-lyden. Kan være god at blande med.

Printvenlig version (pdf)

 

<< Kontra-bas                                                                                                                                                                           Akustisk guitar >>