Compression 1

En comp er et apparat/plug-in, der manipulerer lydens dynamik. Den skruer op for de stille passager og ned for de kraftige. Samt farver lyden, især attacket hvis man ønsker det. Meget brugbart værktøj. Tænk på det som et loft over lydstyrken.

En traditionel comp har følgende parametre. Threshold, Ratio, Atack, Relealese. Nogle har flere, men disse fire er de basale.

THRESHOLD  bestemmer, hvornår compen går i gang med at gøre noget. Altså hvor kraftig må lydstyrken være/hvor højt er der til loftet? Lav threshold, så angribes næsten alt, høj threshold, så er det kun de kraftigste passager der blir angrebet.

RATIO bestemmer graden af kontrol. Altså om det er "hertil og ikke højere", eller om den kun samler lyden lidt.

ATTACK  er den tid, compen tager, inden den går i gang. Man skulle tro, at den altid skulle gå i gang øjeblikkeligt, men hvis lyden, man behandler, har få eller ingen skarpe transienter (fx. vokal, strygere ol.), kan man med held bruge langsommere attack. Det er mere skånsomt. Ved lyde med mange transienter (trommer, picking guitar, slag-bas ol.) sættes attack-tiden hurtigere, så ingen transienter "slipper igennem".

Som effekt på trommer kan man dog stille attack-tiden "for langsom", så slipper der lidt lyd igennem, inden compen tager fat. Det giver et lille knald, som fremhæver starten af lyden. Hvis man yderligere sætter release-tiden langsom, vil compen dæmpe efterklangen i fx. en lilletromme, så der kun blir en kort klik-lyd tilbage. God til at blande med en mere normal kanal, så man kan kontrollere, hvor meget attack, man vil have. En limiter efter compen kan tage sig af dynamikken.

RELEASE  er den tid, det tar compen at komme tilbage, efter at den har angrebet. Jeg foretrækker som regel hurtig release, men langsom kan bruges som effekt. Et godt udgangspunkt er: threshold -10 dB, ratio 4:1, attack medium eller langsom, release hurtig.

LIMITER er en comp, der er hurtig, ratio er hård (20:1 eller mere). Nogle comps har både comp og limiter i en pakke. Ofte bruger jeg en limiter foran compen, det får compen til at arbejde bedre (mindre overarbejde ved extra-kraftige lyde).

Nogle comps har "auto make up", som gør at outputet hæves, hvis threshold sænkes/ratio hæves. Hvilket gør, at det generelle level forbliver konstant, når man ændrer på parametrene. De fleste comps har også input/output kontrol, så man kan kompensere for forskellige indstillinger. Brugbart, hvis man sammenligner effekt / bypass.

Engang, jeg skulle mixe et album for et ungt rock-orkester, kom sangeren hen til mig, og sagde at "compressorer er noget skidt, det skal vi ikke ha noget af….." - "nå” tænkte jeg, ”rock uden comp er lissom italiensk mad uden hvidløg!!". Så stak han mig en cd med Oasis og sagde: "sådan skal det lyde..". Det er et af de albums, jeg kender med mest comp på!!! Så jeg brugte comp, som jeg plejer, og alle var glade. Jeg fortalte ham aldrig, at der var masser af comp på!!

 

Printvenlig version (pdf)

               

                                                                                                                                                                                                           

<< Mix                                                                                                                                                                                   Compression 2 >>